13 manieren om over toegankelijkheid te communiceren

Toegankelijkheid is een lastig onderwerp. Mensen die zelf geen beperking hebben zullen het al snel als een ver van mijn bed show voelen. Ze kunnen zich er geen voorstelling bij maken of zien de urgentie er niet van in, omdat ze denken dat het maar voor die twee blinde mensen in de regio gedaan wordt. Die cijfers kloppen niet hoor, lees maar eens ons blog over de cijfers van mensen met een beperking.

Hoe kun je dit toch onder de aandacht blijven brengen? Hier 13 tips om dat te doen, de één wellicht wat realistischer dan de ander.

1. De rekening sturen

Komt een collega weer aan met een pdf die niet voldoet en maak je kosten om deze te laten voldoen. Zorg dat ze de rekening onder ogen krijgen. Vaak schudt dat iemand wel wakker om de volgende keer te proberen zo’n rekening te voorkomen.

2. Zorg dat de top van het bedrijf er over praat

Je kent ze wel, die momenten dat het hele bedrijf bij elkaar komt en geniet van een sportmiddag, receptie of officiële borrel. Meestal houdt een directeur, burgemeester of andere hoge functionaris dan een praatje. Als jij nou zorgt dat die praatjes ook eens het onderwerp Toegankelijkheid aansnijden, dan win je daar een hoop aandacht mee.

3. Ludiek: verstoor het werkproces

Met tools als funkify.org kun je zien hoe het is om met een beperking aan het werk te zijn. Span eens samen met ICT om een tabblad met deze tool te openen wanneer iemand zijn of haar computer opstart. Dan gaan ze op onderzoek uit en dan zorg jij dat ze snel leren over toegankelijkheid.

4. Doe een roadshow

Dat klinkt heel funky: een roadshow. De bedoeling is dat je bijeenkomsten organiseert op verschillende locaties (in het gebouw, of erbuiten). Tijdens zo’n bijeenkomst leg je in 10 minuten heel simpel uit wat de richtlijnen zijn, waarom we ze gebruiken en wat anderen kunnen doen. De hoop is dan dat op verschillende momenten mensen aansluiten en daar een kop koffie drinken. Over koffie gesproken…

5. Ludiek: blokkeer het koffiezetapparaat

Bijna iedereen haalt koffie of thee in de ochtend. Ga eens vroeg naar je werk en hang een barrière op voor het koffiezet apparaat. Span er bijvoorbeeld eens wat lagen folie overheen zodat de menuopties slecht leesbaar worden. Als je dan meteen een briefje erin spant dat dit is hoe een slechtziende onze website moet lezen, dan wordt alles opeens een stuk duidelijker.

6. Wist je dat?

Zie je de wist-je-datjes aan de linkerkant van de pagina? Die staan er om jou nieuwe relevante feitjes te geven waarom toegankelijkheid belangrijk is. Kopieer ze en plak ze af en toe op jullie intranet. Een ongeforceerde manier van het onder de aandacht brengen van het belang.

7. Opdrachtverstrekkingen aanpassen

Een hele belangrijke mogelijkheid die je kan toepassen in je communicatie naar derden. Zorg dat je opdrachtdocumenten de eis Toegankelijk bevatten. Zet het overal in, bij aanbestedingen, maar ook wanneer je een offerte opvraagt. Is het niet relevant, dan maakt het ook niet uit. Is het wel relevant, dan dwing je het externe bedrijf al voor het offertetraject na te denken over de toegankelijkheid van wat ze gaan opleveren. Scheelt je straks een boel geld.

8. Brief nieuwe medewerkers

Veel bedrijven hebben een soort (digitale) map die ze aan nieuwe medewerkers geven. Hierin zit een arbeidsovereenkomst, spelregels van de organisatie en andere handige informatie die ze nodig hebben. Zorg dat er een A4tje met uitleg van de toegankelijke organisatie in zit.

9. Openen tabblad bij opstarten

Bij nummer drie noemde we al het openen van een ludieke website die te maken heeft met toegankelijkheid. Gaat dat je nu iets te ver, denk dan eens na over een beter geschikte website om in een apart tabblad te openen. Denk dan eens aan onze website, een filmpje op YouTube of digitoegankelijk.nl.

10. Heftig: Functioneringsgesprek

Sommige organisaties durven het aan om het als vast onderwerp op de agenda te zetten tijdens een functioneringsgesprek en daar ook op te beoordelen. Heb je dit jaar alles toegankelijk opgeleverd? Zijn er collega’s die daar wellicht anders over denken? Ongezellig, maar effectief.

11. Toegankelijkheidsteam

Zoals elk communicatieadviseur je zal vertellen: maak gebruik van ambassadeurs. Richt een team van mensen op die iets hebben met toegankelijkheid. Werken er in jouw organisatie mensen met een beperking, betrek ze er dan meteen bij. Zo vorm je een team met mensen met kennis en het onderwerp scherp op hun netvlies. Zij zullen jouw verhaal vertellen.

12. Ludiek: Win een prijs

Een positieve manier van mensen motiveren is het uitreiken van een prijs voor de meest toegankelijke denker. Iemand die altijd netjes zijn digitale documenten aanlevert of net even iets extra’s heeft gedaan om mensen met een beperking te helpen.

13. Dag van de Toegankelijkheid

Er zijn gedurende het jaar verschillende momenten waarbij landelijk of zelfs internationaal aandacht wordt gevraagd voor toegankelijkheid. Haak daar bij aan en organiseer de dag van de toegankelijkheid binnen jouw organisatie. Maak een intranet bericht, zet een kraampje neer óf gebruik punt 5 en blokkeer dat koffiezetapparaat.

Einde

Als je al deze tips hebt uitgevoerd, dan hoef je bijna niet meer bang te zijn dat het begrip in jouw organisatie onbekend is. Het enige dat je dan nog hoeft te doen is zorgen dat je website technisch in orde is. Daar kunnen wij je mee helpen door een website te bouwen. Einde van de ongegeneerde reclame.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *